6 måneders reglen.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Daniel (10)Forfatter
    Indlæg
  • #95087
    Daniel (10)Forfatter

    Vil fjernelse af 6 måneders reglen, ændre en evt revurdering af huset?
    Som jeg forstår det nu, så laver de en " forsigtigheds vurdering", Pga den regel. Og ikke den pris som en salgs vurdering ville give.
    Vh Daniel

    #217492
    HalliHalloForfatter

    Hvad mener kreditforeningen om sagen?

    #217502
    MichaelForfatter

    De nuværende regler er udmærkede. Hvis en ejendom ikke kan sælges inden for 6 mdr så skal der stort set altid prisnedsættelse(r) til før ejendommen handles så det giver ingen mening at tro, at vurderingen vil være højere.

    #217504
    AnonymForfatter

    Prøv at kontakte de lokale mæglere for at få oplyst, hvilken ligge- eller salgstid de bruger i Deres salgsvurderinger. Du vil sand synligvis få oplyst, at også mæglerne tager udgangspunkt i en salgstid på 6 måneder, der svarer til den maksimale periode en formidlingsaftale kan løbe, hvis der er aftalt resultatafhængigt vederlag. I øvrigt vil en sælger normalt ikke udbyde sit hus til salg til en pris, som først kan opnås efter års liggetid.

    At de gennemsnitlige liggetider de fleste steder er langt længere end 180 dage er en helt anden historie.

    Der er derfor intet mærkeligt i, at der i forbindelse med realkreditinstitutters vurderinger af faste ejendomme er fastsat en tidsramme for salget. Det gør man også i alle andre tilfælde, hvor en fast ejendom skal vurderes f.eks. til brug for en bank, ved bodeling eller et dødsbo.

    Så du har IKKE ret i din påstand om, at resultatet af vurderingen på grund af de 6 måneders salgstid er en forsigtigheds- og ikke en salgsvurdering.

    #217516
    HalliHalloForfatter

    Daniel, hvad er det du prøver at få oplyst, det fremgår ikke helt af dit indlæg…….

    #217522
    Daniel (10)Forfatter

    Jeg fik lavet en revurdering af mit hus for et år siden. Vurderingsmanden/ ejendomsmægleren, sagde at han skulle lave en forsigtighedsvurdering. Hans ord.
    Skulle han lave en salgsvurdering, så ville hane værdsætte det højere.
    Han begrundede det med, 6 måneders reglen.
    Da jeg nu så at regeringen vil fjerne den regel i forbindelse med vækst planen og at mange har misforstået den. Derfor tænkte jeg at at en revurdering nu, ville ligge på samme niveau, som hvis jeg satte det til salg.
    Efter kommentarer herinde, så er jeg blevet belært at dette ikke kommer til at ske.
    Jeg så jo bare lige mit snit, til at få flyttet noget banklån til realkreditlån

    #217524
    MichaelForfatter

    En vurdering skal afspejle en realistisk salgspris for en handel der skal ske inden for 6 mdr. En “forsigtighedsvurdering" er et begreb mægleren selv har opfundet til lejligheden.

    Hvad man derimod ikke skal være blind for er, at mange kreditforeninger bevidst vurderer ejendomme for lavt for dermed at hente en større fortjeneste på bidragssatsen. Et eksempel:

    En ejendom ønskes belånt med 2,4 mio kr. En realistisk salgsvurdering vil være 4 mio, men kreditforeningen sætter vurderingen til 3,9 mio. Herved ryger belåningen op i 0-80% intervallet i stedet for at holde sig i 0-60% hvorved bidragssatsen vil være højere i HELE lånets løbetid.

    Man skal ikke se bort fra dette element og at mange kreditforeninger bevidst udnytter dette. Særligt i de senere år hvor den yderste gæld er blevet forholdsmæssigt højt prissat på bidraget. Det er naturligvis ikke noget de taler alt for højt om, men vær forvisset om at det sker stort set dagligt. En måde at “omgå" dette på er enten at dele lånet op i to eller kontakte en anden kreditforening.

    #217526
    thsvForfatter

    Nu er Michaels eksempel altså ikke særligt godt, da adm.bidraget beregnes vægtet, så det er kun de sidste 1,5% af belåningen der beregnes med højeste adm.bidrag. Det samlede adm.bidrag ville være væsentligt højere ved 0-80% belåning.
    I det første eksempel er 0-40% den lave sats, 40-60% mellemsatsen, som så vægtes sammen.
    I andet eksempel er 0-40% og 40-60% stadig samme sats, mens de sidste 1,5% beregnes til høje sats.
    Det er derimod korrekt at adm.bidraget er gældende i hele lånets løbetid.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.