Omkostninger ved optagelse af lån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95032
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Vi står og skal finansiere vores nye hus.
    Vi skal bruge 2 mill fastforrentet med afdragsfrihed, samt 1,4 mill flexkort med afdrag.
    Pengene skal bruge 1/12-15
    Banken lægger 0,3 på kursen for fastforrentet lån pr. måned der er til hjemtagelsen af lånet.

    Omkostninger bliver altså:
    kurtage 5.137 kr
    gebyr for fastkursaftale 500 kr
    låneoptagelse 2.500 kr
    sagsekspedition 2.500 kr
    tinglysning 1.660 kr
    tinglysning 14.100 kr

    hertil kommer kurstab (inkl bankens 0,3%/måned) 67.279 kr

    Ser det rimeligt ud? Er der noget jeg bør kunne forhandle ned/væk?

    Lad høre hvad I ved/mener.

    Mvh Bo

    #216768
    thsvForfatter

    Elendig lånekombination i mine øjne, da fastforrentet lån har større kurstab ved afdragsfrihed og man ikke sparer ret meget i afdrag. Byt rundt på de 2 lån selvom det giver et lån der ikke er stabilt i ydelse og nøjes med at 1,7 mill. er afdragsfrit og der afdrages på 1,7 mill. Man sparer også meget mere ved ikke at afdrage på flexkort fremfor et 3% lån.
    Gebyrerne ser rimelige ud, husk at 2½% lånet på sigt er klart billigere end 3% trods det indledende kurstab.

    I følge RD er forskellen i afdrag på 56.000 kr pr. million over 5 år på 3% og flexkort.

    #216804
    peter holm larsenForfatter

    Kære Thsv,

    Jo utroligt den gang jeg lavede beregninger i overflod for at bevise min påstand – var et af dine argumente mod mine at man ikke skulle tage 2,5 % lån da der var stort kurstab fremfor et 3% lån – og hvad ser jeg nu …….. Nu er 2,5% lån at foretrække 🙂

    Håber spørger forstår hvad du skriver 🙂

    #216810
    AnonymForfatter

    Tak for respons.

    Men jeg bliver lidt forvirret over Peter Holm Larsens kommentar. Er du enig med Thsv eller ej?

    Mvh Bo

    #216814
    thsvForfatter

    PHL: Hvor er det ærgeligt at du ikke læser korrekt!

    Mit argument var jo faktisk at 2½% lånet var billigst på langt sigt på trods af det højere kurstab.

    Ligesom du underbyggede mit argument om at det koster 15% i rente i forhold til afdragets størrelse at vælge afdragsfrit fastforrentet lån, selv hvis man ser bort fra det forøgede kurstab.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.