Valg af realkreditlån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Henrik S.Forfatter
    Indlæg
  • #94951
    Henrik S.Forfatter

    Hej.

    Jeg har et F1 lån som skal refinansieres om ganske få dage.

    Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg skylder ca 1.000.000,- og vil blive boende i huset i lang tid endnu.

    Fast forrentet lån er ikke så attraktiv pga renten er steget.

    Min bank vil anbefale mig et F3 lån eller et såkaldt Kort-rente lån. (nordea)

    Men jeg vil selv enten have et F1 eller Kort-renten, fordi at det er nemmere at komme ud af hvis renten på det fast forrentede lån skulle falde.

    F1 lånet et jo lidt dyrt da det skal refinansieres en gang i året. Mener det koster ca 16.000,- pr år.

    Kort-renten er altså den der lyder mest attraktiv i mine ører, og man kan tilsyneladende opsige den fra dag til dag uden at det skulle koste noget. Er det forstået korrekt?

    Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på ved Kort-rente lånet?

    #215390
    MichaelForfatter

    Du skal være særligt opmærksom på dette (fra Nordeas faktaside):

    “Lånet refinansieres første gang 1. juli 2016, hvor Nordea Kredit fastsætter løbetiden på den nye obligation med henblik på at opnå de bedste vilkår. Ved refinansieringerne fastsættes nyt rentetillæg/-fradrag til CITA."

    Lånet er ligesom et flekslån inkonverterbart hvilket betyder, at du skal købe obligationer til dagskursen og “aflevere" dem til Nordea hvis lånet skal omlægges eller indfries. Dog kan du indfri til kurs 100 ved en refinansiering.

    Reelt bestemmer Nordea derfor om obligationerne bag lånet skal være F1 – F10. Du risikerer derfor, at du skal købe obligationerne til en pæn overkurs hvilket kan være meget dyrt. Særligt hvis renten er faldet efter seneste refinansiering.

    Personligt bryder jeg mig ikke om lånet netop af den årsag og anbefaler derfor hellere et reelt F1, F3, F5 eller hvad man nu ønsker fordi man selv er herre over løbetiden på obligationerne.

    Så det er ikke korrekt, at du kan opsige lånet fra dag til dag uden at det koster noget.

    #215392
    thsvForfatter

    Desværre ikke helt korrekt, hvad Michael skriver!
    Korrekt at Nordea fastsætter løbetiden mellem refinanseringerne, men kursen kommer ingenlunde til at stige så kraftigt som f.eks. et F5-lån gør, når renten falder. Dette da renten kun er låst i maks. 6 måneder.
    KortRentelånet er i mine øjne et fint alternativ til F1-lånet og meget billigere i refinansiering, da kursskæringen fordeles over flere år ligesom ved F3-F5 lån, mens renten er på niveau med F1-renten (før kursskæring).

    #215396
    Henrik S.Forfatter

    Hvad vil det koste at opsige sådan et lån fra dag til dag? Det kunne min bankt rådgiver ikke svare på. Hun snakkede nærmest uden om.

    #215398
    MichaelForfatter

    Henrik S. Du har vist ikke helt forstået hvad jeg har skrevet. Din bankrådgiver kan ikke forudsige kurser på obligationer og kan naturligvis ikke give dig noget konkret tal.

    Jeg ved heller ikke lige hvor du har fået den opfattelse, at det koster 16.000 kr. årligt at refinansiere et F1-lån på 1 mio?!

    Gå ind på Nordea hjemmeside og læs om de forskellige typer lån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.