Hvordan sammenligner jeg lån?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Hjalte2Forfatter
    Indlæg
  • #94660
    Hjalte2Forfatter

    Vi skal købe bolig og vil godt vælge det “bedste" tilbud, vi har indtil videre indhentet 2 tilbud, begge er på 80% belåning (1.900.000), resten klarer vi selv med lidt hjælp fra familie.
    Jeg er phd studerende og min kone er SU studerende, så vi kommer til at sidde lidt stramt i det, men vi kan godt klare os for det rådighedsbeløb vi får når vi har afdragsfrihed de næste 3 år, derefter ser vores økonomi formegentlig betydelig bedre ud. Og vi vil så afdrage på lånet. Vi har ingen planer om at flytte de næste 15+ år og kan sagtens se os selv blive boende hele låneperioden eller mere, derfor vælger vi fast rente.

    Danske Bank / Realkredit Danmark, hvor vi begge har været kunder hele vores liv:
    2,0% fast rente uden afdrag, Gns kurs hele dagen (29-1-2015) på 96,280 og bidragssats på 1,0063

    Jyske Bank, hvor vi begge skal være kunder fremover:
    2,0 fast rente uden afdrag, kurs 96,00 i følge deres hjemmeside i dag og bidragssats på 0,84.

    Jeg er helt med på at kursen er meget lav, og det kan være det bliver til et 2,5% i stedet for hvis den åbner igen, men for at sammenligne tager vi ovenstående eksempel.

    Umiddelbart synes jeg at Jyske Bank har det bedste tilbud da bidragssatsen her er lavest, helt præcis 0,1663 lavere, hvilket svarer til 0,001663*1.900.000 = 3160 kr. om året, hvilket jeg synes er en del.

    Får jeg 3160 mere om året i hånden ved at vælge Jyske, eller er der noget med skat og fradrag der skal tages højde for her?
    Er der andet end bidragssats jeg burde sammenligne de 2 tilbud på?
    Er der nogen nævneværdige forskel på at være almindelig kunde i Danske Bank og i Jyske Bank?
    Jyske Banks tilbud er et såkaldt L30 lån, som vist er deres eget, lavet inden BRF kom ind over, er der forskel mellem L30 og et almindeligt realkreditlån og hvilke er det i så fald?