Hvordan sammenligner jeg lån?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Hjalte2Forfatter
    Indlæg
  • #94660
    Hjalte2Forfatter

    Vi skal købe bolig og vil godt vælge det “bedste" tilbud, vi har indtil videre indhentet 2 tilbud, begge er på 80% belåning (1.900.000), resten klarer vi selv med lidt hjælp fra familie.
    Jeg er phd studerende og min kone er SU studerende, så vi kommer til at sidde lidt stramt i det, men vi kan godt klare os for det rådighedsbeløb vi får når vi har afdragsfrihed de næste 3 år, derefter ser vores økonomi formegentlig betydelig bedre ud. Og vi vil så afdrage på lånet. Vi har ingen planer om at flytte de næste 15+ år og kan sagtens se os selv blive boende hele låneperioden eller mere, derfor vælger vi fast rente.

    Danske Bank / Realkredit Danmark, hvor vi begge har været kunder hele vores liv:
    2,0% fast rente uden afdrag, Gns kurs hele dagen (29-1-2015) på 96,280 og bidragssats på 1,0063

    Jyske Bank, hvor vi begge skal være kunder fremover:
    2,0 fast rente uden afdrag, kurs 96,00 i følge deres hjemmeside i dag og bidragssats på 0,84.

    Jeg er helt med på at kursen er meget lav, og det kan være det bliver til et 2,5% i stedet for hvis den åbner igen, men for at sammenligne tager vi ovenstående eksempel.

    Umiddelbart synes jeg at Jyske Bank har det bedste tilbud da bidragssatsen her er lavest, helt præcis 0,1663 lavere, hvilket svarer til 0,001663*1.900.000 = 3160 kr. om året, hvilket jeg synes er en del.

    Får jeg 3160 mere om året i hånden ved at vælge Jyske, eller er der noget med skat og fradrag der skal tages højde for her?
    Er der andet end bidragssats jeg burde sammenligne de 2 tilbud på?
    Er der nogen nævneværdige forskel på at være almindelig kunde i Danske Bank og i Jyske Bank?
    Jyske Banks tilbud er et såkaldt L30 lån, som vist er deres eget, lavet inden BRF kom ind over, er der forskel mellem L30 og et almindeligt realkreditlån og hvilke er det i så fald?

    Er der andre vi burde indhente tilbud fra?

    Vi har også overvejet at afdrage på belåningsprocenten mellem 60 og 80 for at nedbringe bidragssatsen, er det korrekt at Realkredit Danmark ikke vil benytte denne mulighed, og hvad synes du/I om denne måde at gøre det på?

    Tak fordi du læste med og håber på lidt input fra nogle der har mere forstand/erfaring i dette end mig.

    #212112
    thsvForfatter

    Du kan ikke regne som du gør!
    Du skal først udregne obl.restgælden som bliver lidt højere i JB end hos RD.
    Ligeldes skal du huske at obl.restgælden er højere hos JB når du begynder at afdrage, der er tale om 5.756 kr i forskel.
    Og et godt spørgsmål er hvordan JBs lån kan indfris, når renten stiger, jeg ville nok være mere glad ved et rigtigt Kreditforeningslån, men lige præcis RD er den dyreste, når vi snakker afdragsfri belåning med deres tillæg på 0,3252% på hele lånet i den periode, hvor lånet er afdragsfrit.
    BRF og Totalkredit er de billigste, men desværre er BRFs kurser noget dårligere end de 3 andre RK-institutters.
    Faktisk er BRFs kurser så lave at 2½% ua stadigvæk er under kurs 100.
    Jeg ville uden tvivl vælge et rigtigt kreditforeningslån, da kursgevinsten ved JB-modellen ikke rigtigt kendes.

    #212116
    Hjalte2Forfatter

    Tak for svar thsv. Det er ikke helt let at sætte sig ind i dette, så det er dejligt at få noget feedback fra mere erfarne folk.

    Vedrørende obl. restgælden, er det det samme som hovedstol?

    Mht. kurser og dermed også forskel i obl. restgæld, så har jeg svært ved at se om der i de kurser jeg opgiver er fratrukket kurtage og kursskæring og om der skal fratrækkes begge. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er fratrukket noget hos RD, mens det måske er hos JB, det burde vel gøre forskellen mindre end de 5756 kr.

    Jeg forstår hvad du siger omkring JBs lån og indfrielse, men hvis jeg ikke ønsker at omlægge mit lån ofte, måske overhoved slet ikke, så betyder det vel ikke noget? Jeg skal nok undersøge med JB om hvad deres indfrielsesmulighederne er inden jeg evt. vælger dem.

    Siger du at Totalkredit vil være dit bedste bud på det “billigste" lån i vores situation, og gælder det kun i de 3 år vi planlægger afdragsfrihed, eller er det også når vi går over til at afdrage?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.