Finansiering af hus

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94444
    AnonymForfatter

    Vi ønsker at købe hus- har en konkret bolig i sigte, og vores udfordring er at vi har en god privatøkonomi – budgettet hænger sammen ved køb af denne bolig, men pga. af firma bliver den samlede gældsgearing for høj ifølge vores bank.

    Vi er 2 voksne og 3 børn (17,14 og 4 år).
    Vi har beregnet med rådighedsbeløb/måned på 16.000 kr + en buffer på 4-5.000 kr/måned.
    Finansieringen er tænkt som et privat tegnet pantebrev og obligationslån med fast rente.

    Spørgsmålet er hvad kan vi gøre for at realisere vores bolig – er der andre muligheder end banken ? Kan vi gå uden om banken ?

    Håber på gode råd

    #209502
    testForfatter

    I gamle dage kunne man godt lave et pantebrev mellem køber over sælger. Du kan også godt gå direkte til f.eks. Brf og rd. Men om de har en anden mening ind banken er der nok ingen der kan garantere.

    #209510
    AnonymForfatter

    Og vi vil bare gerne have noget rådgivning eller sparring 🙂

    #209528
    morsdrengForfatter

    Feldborg – Du skal IKKE forvente at kunne få megen rådgivning eller sparring på baggrund af de meget sparsomme oplysninger som du er fremkommet med. Når dit pengeinstitut, som må forventes at have fuldt indblik i din families økonomi, siger nej til at finansiere jeres huskøb, er det næppe grebet ud af den blå luft.

    Det fremgår også af dit spørgsmål, at du udover den kommende gæld vedrørende det påtænkte huskøb, også har en gæld vedrørende dit firma. Hvis denne gæld helt eller delvis er gæld til din bank – som har givet afslag på at finansiere huskøbet – må du påregne, at det kan få konsekvenser, hvis du imod bankens råd og afslag alligevel køber et hus, som du får finansieret andet steds. I bedste fald kan du miste bankens tillid, hvilket kan blive katastrofalt, hvis du får brug for at låne flere penge til firmaet. I værste fald kan du risikere, at banken opsiger sine udlån eller kreditter til firmaet.

    Du kan faktisk komme i den situation, at du må vælge mellem hus og firma. Du skal ikke regne med, at et andet pengeinstitut vil finansiere jeres huskøb, hvis dit firma er finansieret via jeres nuværende bank. Så hvis du vil skifte pengeinstitut skal du finde et institut der BÅDE vil finansiere huskøbet OG overtage firmaets gæld til jeres nuværende bank, og det gør absolut ikke sagen nemmere.

    Så selv om du muligvis kan få finansieret huskøbet udenom din nuværende bank, bør du nøje overveje om det er en god ide at handle imod bankens råd.

    #209534
    AnonymForfatter

    Tak for sparring

    Det er min mands firma og de er 2 om firmaet. Hvis vi flytter bank privat og har delvis privatfinansieret lån så kan de i mine øjne ikke handle på den måde som du beskriver.

    Firmaet hæfter ikke for privat gæld

    #209538
    testForfatter

    Feldborg som jeg skrev lidt tidligere er der jo ikke andet for en at søge andre muligheder dvs tal med realkredit instituttene og andre banker, held og lykke med det

    En privat konkurs kan påvirke virksomheden

    #209540
    AnonymForfatter

    Privat konkurs der er vi heldigvis ikke 🙂

    #209542
    morsdrengForfatter

    Det virker lidt mærkeligt, at du beder om råd og sparring og så alligevel ved bedre selv.

    Når din mand driver firma sammen med en anden, er firmaet enten organiseret som et ApS, og i så fald kautionerer de 2 ejere med sikkerhed for den gæld som firmaet har til banken. Eller også drives firmaet som et I/S, og i så fald hæfter interessenterne personligt og solidarisk for I/S gæld, og i så fald kan de som har penge til gode i I/S, gå efter den enkelte interessents private formue, mens de private kreditorer først kan komme til I/S formuen, når interessentskabet ophæves.

    Så uanset hvordan du vender og drejer det, så har den gæld som din mand hæfter for i firmaet betydning, når I ønsker at låne penge selv. Bliver der problemer med jeres private gæld, vil de private kreditorer naturligvis interessere sig for de værdier der måtte være i firmaet, og dette hvad enten firmaet er organiseret som et ApS eller som et I/S. Får firmaet økonomiske problemer, vil banken naturligvis gøre kautionerne gældende, hvis der er tale om et ApS. Er der tale om et I/S, vil banken og de øvrige kreditorer i I/S gøre det personlige og solidariske gældsansvar gældende mod din mand og hans partner. Så det er en sandhed med modifikationer, når du påstår, at firmaet ikke hæfter for den private gæld.

    Dine indlæg fortæller mig, at du har brug for mere råd og sparring end du kan få på dette debatforum. Og at fremlægge alle oplysninger om jeres økonomiske forhold her, kan jeg kun fraråde. Men du kan prøve at drøfte sagen med den revisor, som i forvejen må have
    kendskab til firmaets økonomiske forhold.

    #209544
    AnonymForfatter

    Tror bare jeg søger råd et andet sted. Vist ikke et seriøst forum som jeg troede.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.