Sænke bidragssats

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94360
    AnonymForfatter

    Som fattig studerende er det altid dejligt at betale mindre til banken og har siddet og funderet over om jeg kan spare penge ved at sænke min bidragssats. Jeg kan se at Realkredit Danmark har en lavere bidragssats for 0-40% belåning end for 60-80% belåning derfor:

    Da jeg købte min lejlighed skyldte jeg ~ 65% i lejligheden men via sidste 1.5 års prisstigninger skylder jeg ~45% (konservativt bud fra ejendomsmægler) og vil derfor ikke kunne sænke bidragssatsen til et minimum men stadig med et halv procentpoint så ville spare lidt på mit 617000 lån.

    Men er det så enkelt som at få lejligheden revurderet? På forhånd tak!

    #208280
    HammerenForfatter

    Hej molan

    Det er lidt svært at svare, da du springer for let henover hvilken type lån du har F1/F3 eller…
    og er det med afdrag eller uden… Hvornår skal du refinanciere?

    I første omgang tænker jeg at det kun kan gøres i forbindelse med omlægning af lån… Jeg er dog ik helt sikker.
    Men kreditforeningen har ingen grund til at lave ny vurdering, for at du kan sllippe billigere… You see.
    Ligeledes forestiller jeg mig at du er i gang med noget, som der vil koste dig et engangbeløb.. Bare at få en mand ud og omvurdere…

    Når det er sagt – vil jeg hellere regner på din besparelse… Da du ikke oplyser låntype – vil jeg gætte mig frem…
    Hvis du kan spare 0,5% i bidrag på de øverste 25% (fra 40 – 65) af dit lån (237.000)
    Det giver dig sådan ca. 1200 i besparelse…Og efer skat ca. 800 kr.
    Dvs. at med mindre du kan få det gjort gratis, så tænker jeg at du skal klappe hesten og først gøre det i forbindelse med en låneomlægning.
    Dvs. denne bidragsbesparelse må ikke lægge til grund for en omlægning.

    Bortset fra dette er det en rigtig sund tankegang, som du har gjort dig… Altså at se på hvad kan man spare hvis man fx valgte at afdrage på lånet istedet for afdragsfrihed… Men altså ikke en besparelse man må jagte i utide…

    #208288
    AnonymForfatter

    Skylder 617k via et F3 afdragsfrit refinansering til maj 2016.

    Ja ville nu også bare høre om der var en grund til at forfølge ideen eller om besparelsen var for lille til at kunne forsvare et evt engangsbeløb

    Det er altid kedeligt når 2/3 af ens totale rente er bidragssatsen

    #208290
    HammerenForfatter

    Ja – 100 enig…
    Her selv været ved at lure på det tidligere. Den eneste måde at få den banket virkelig ned, var ved at få fastforrentet lån med afdrag…
    Det helt stor minus var så bare at min totale rente steg til ca. 3,5% – hvilket trods alt er langt over de1,5%, som jeg betaler i dag….
    En anden mulighed var at begynde at afdrage på sit flekslån….
    Afdrage, er først noget man skal gøre, når man har tilrettet sin øvrige økonomi til det….

    #208296
    thsvForfatter

    Skift til Jyske F1 el. F3, det er gratis i 2014 og koster kun gebyr til indfrielse og tinglysning.

    Den samlede rentesats vil være ca. 0,90% for afdragsfrit F3-lån ved dine 45% belåning.
    http://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connect/86dc6980-e14b-496e-88ef-44692f32893c/FE526_LAN.pdf?MOD=AJPERES#page=4

    Hos RD er adm.bidraget alene ca. 1,05% med det tillæg for afdragsfrihed ved belåning over 60% de har indført. RD sænker ikke deres adm.bidrag undervejs, du hænger på den oprindelige belåningsprocent på 65% indtil lånet er afdraget eller du omlægger til anden kreditforening eller bank.

    #208300
    HammerenForfatter

    nej – renten vil være meget højere. Alene omkostningerne ligger på 1,05% – og så kommer renten oveni…….
    Og det koster kun gebyr til indfrielse og tinglysning – skriver thsv
    thsv – hvad forestiller du dig – at opsige sit f3 lån inden årsskiftet….???? Det blir meget dyrt
    Kære MolanJ – DONT

    #208306
    AnonymForfatter

    RD vil ikke blot nedsætte din bidragssats på baggrund af en ny vurdering. -De vil kræve en omlægning af dine lån. Der er ikke nok at skifte profil.. du skal have penge i hånden (ekstraordinære afdrag giver ikke nedslag).
    Jeg vil uden af have sat mig yderligere ind i din økonomi, nok anbefale dig at undlade at gøre noget, medmindre du alligevel skal låne flere penge.

    Det er iøvrigt ikke korrekt at du skal skifte til et fastforrentet lån.

    Du kan som THSV skriver, skifte til Jyske Bank… men der er en grund til de er billige. Det er ikke et realkreditlån de tilbyder dig, men et banklån. Det kan godt være det ligner, men der er en række afgørende forskelle.
    Den vigtigste er nok at de kan kræve lånet opsagt, hvis de finder det fordelagtigt for dem selv hvilket ikke er tilfældet på dit realkreditlån. -Jeg vil ikke male fanden på væggen, men det er blot noget du skal være opmærksom på.

    #208308
    thsvForfatter

    Igen noget ævl, som Hammeren kommer med!

    Det bliver ikke særligt dyrt at komme udaf et lån til ca. 0,5% i rente med næsten 2 år til refinansiering, Har selv opsagt et F3-lån i forbindelse med ejerskifte her i foråret og det kostede altså ikke særlig meget i merkurs.
    Ville være rart om man satte sig ind i, hvad man skriver om.
    RD er kendt for deres eksorbitant høje tillæg for afdragsfrihed som tillægges på hele belåningen ligeså snart man blot er en krone over de 60%.
    Nu nævnte jeg blot Jyske for at minimere omkostningerne, da deres rente og adm.bidrag er blandt de laveste, de for tiden tilbyder gratis omlægning (uden låneforhøjelse) og endvidere ikke operer med kursskæring.
    Man får ikke nedsat adm.bidraget hos RD uden at omlægge til et nyt lån, som Realkreditkonsulenten ganske rigtigt skriver.

    Trådstarter bør glæde sig over at 33,6% (afhængigt af bopæl) af adm.bidraget betales af skatten via rentefradraget.

    #208316
    HammerenForfatter

    thsv jeg tænker egentlig at du igen kører af sporet.
    AT opsige f3 lån 2 år før tid tror jeg egentlig fortæller en del om dig.

    Jeg tror egentlig at I skal forsøge at regne på tingene inden i blander alt for mange faktorer ind i sagen…
    Trådstarter må selvfølgelig ikke gøre noget. – endnu..
    Jeg tror egentlig ogs han er klar over det.
    thsv
    Rentefradraget er dalende frem til 2019 – hvor den går mod 25%. Igen har du bevis at du ikke magter mere end din bankrådgiver.

    #208324
    testForfatter

    Der har været rejst kretik af jyske bank lånet da det er uklart eller rettere deres vilkår åbner en ladeport for senere rente stigninger. Kilde jp tilsat min fortolkning, men jeg har ikke selv undersøgt det nærmereó

    #208328
    thsvForfatter

    LOL Hammeren!
    Åbenlyst at du ikke har renteudgifter og ikke forstår værdien af rentefradraget!!!
    Rentefrradaget sænkes ganske rigtigt fra 33 til 25% frem mod 2019, men de første 50.000 kr pr. person i negativ kapitalindkomst bevarer altså fuldt fradrag ved at der gives ekstra fradrag på selvangivelsen. Sæt dig dog ind i reglerne, før du kommenterer på noget som er et faktum.
    http://www.skm.dk/skattetal/beregning/skatteberegning/skattevaerdi-af-fradrag-i-2014/
    “Skatteværdien sænkes gradvist med 1 pct.point årligt frem til 2019, hvorefter satsen bliver 25,6 pct. (gennemsnit). For negativ nettokapitalindkomst (rentefradraget) på op til 50.000 kr. for enlige og op til 100.000 kr. for ægtepar bevares skatteværdien på ca. 33,6 pct., svarende til niveauet i 2011."
    Men Hammeren er åbenlyst klogere end skatteministeriet!!!

    Ligeledes med F3-lånet til 0,5% i rente, det koster altså ikke det store at indløse dette før tid.

    Men Hammeren vil jo hellere betale tillægget på 0,3252% for afdragsfrihed på hele gælden end at vejlede ordentligt om en mulig omlægning til et institut der er billigere.

    Men hvis MolanJ kunne oplyse om sin gælds kontantværdi og obl.hovedstol, så kan vi jo regne efter hvad en førtidig indfrielse koster. Ca. 0,4% af den kontante restgæld er mit bud, hvis vi taler om refinansiering i apr. 2016, da den eff. rente for den løbetid pt. er 0,25%.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.