Skifte fra Totalkredit til BRF kredit..

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94347
    AnonymForfatter

    Hej MyBanker

    Jeg har købt et dejligt hus – og er rigtig glad for det – for ca. 2 år siden. På trods af at min families økonomi på daværende tidspunkt var helt fin, havde vi svært ved at finde en bank som ville låne os penge til drømmehuset. Lidt om vores økonomi på daværende tidspunkt. to x fuldtidsjob med 60.000,- pr. måned før skat, ingen forbrugsgæld, bil-lån på 100.000, SU-gæld på 100.000, et barn, opsparing på 30.000, som steg med 5.000,- pr. måned.

    Efter at ha’ gået med hatten i hånden rundt til flere banker, vendte vores egen bank (Sparnord) på en tallerken og gav os lov til at købe. Det betød naturligvis totalkredit og tolagsbelåning.

    Vi gjorde en god handel på huset, udbudt til 2.2 mill, sat ned til 1.6 og vi handlede til 1.35 – herligt. Vi lånte 300.000 til renovering. Som blev brugt på de aftalte forbedringer. – totalgæld på 1.680.000. Det er finansieret med F1 (ua) på 960.000, F5 (ma) på 320.000 (dd. på 260.000) og et lækkert banklån på 400.000. (dd. 390.000)

    Fra start var jeg ret lunken ved tanken om tolagsbelåningen – men havde ikke så mange andre muligheder og VILLE købe NU. Skulle jeg købe i dag – havde jeg valgt en anden kreditforening fra start og så F1 hele vejen (eller med den nye rente/bidragssag, muligvis F5, da jeg ikke umiddelbart regner med at skulle herfra)

    Der sker så en positiv ændring i vores økonomi. Vi får fra uventet kant små 100.000 ind af døren, min kone får ret hurtigt nyt job og stiger 70.000 om året i løn -hvilket gør at vi kan smide flere penge i “projekt hus". Vi ordner nogle ting, som er udover det planlagte.

    Da husene i mit område nu begynder at blive solgt til ret gode priser, i forhold til hvad jeg gav, fik jeg den ide, at kontakte totalkredit og tale om den samlede vurdering af huset. De mente ikke at de ændringer der var foretaget ekstra, retfærdiggjorde omlægning af lån, da provenuet ville være minimalt. Jeg blev lidt mobset og kontaktede BRF, som ret hurtigt var klar på at kigge på sagerne. De mente at der kunne trækkes en vurdering på 1.9 hjem – jeg pressede på for 2.0, da jeg så ville slippe for hele banklånet – det set nu ud til at gå igennem. Jeg ved at det koster en smule at komme ud af F5’ern før tid – men det er i omegnen af 15.000,-.

    Det ser ud til, at banklånet bliver skåret helt væk – og i værste fald bliver på omkring 100.000.

    Bliver banklånet helt væk, vælger jeg et lån med afdrag, ender det på 100.000, vælger jeg afdragsfrit, indtil banklånet er væk.

    Nu spørger jeg så – er jeg på vej til at gøre noget dumt igen, i jagten på ussel mammon? Eller har jeg i virkeligheden gjort som jeg burde?

    Jeg undrer mig helt sindsygt over at totalkredit ikke ville være med til det.. Jeg tænker at det jo er en bedre forretning for dem, at fastholde mig i en situation med et ret stort banklån.. Men nu mister de jo trods alt en del i rente- og gebyrindtægt.

    Respons på det hele er meget velkommen..

    Mvh

    #208058
    HammerenForfatter

    Hej Marcoco

    Som jeg ser det, så har du fået klarsyn. Det er sjovt, at det som regel sker allerede et par år efter man har optaget lånet.
    Jeg synes det er urtigt, men måske bedre end at det sker om 28 år.
    Og om 4-5 år kan det være du får et andet syn på sagen…

    Hvis jeg var dig ville jeg satse på f1 eren – afdragsfrit. Når bankgælden er væk, skal du ikke begynde at afdrage.
    Spar istedet pengene op, så du kan foretage det næste bil-køb uden at igen skulle låne til det.
    Alternativt få dem sat ind på en højrentekonto i Santander til 1,1 i rente… Så opvejer indlånet det somdu skylder på f1-lånet. Næsten.
    Med f1 har du en mulighed hvert år for at konvertere til noget andet, hvis du pludselig igen bliver klogere eller hvis jeres økonomi igen ændrer sig..
    Held og lykke med det

    #208084
    SpørgeBørgeForfatter

    Hej Marcoco

    Du er jo ikke gift med Sparnord og totalkredit – derfor synes jeg du gør det eneste rigtige! Især når de ikke er samarbejdsvillige.

    Hvor mange procent er dit banklån på? – Renteomkostninger løber jo op i en del penge hvert år, så omkostningerne ved omlægningen kan hurtigt være tjent ind.

    #208090
    HalliHalloForfatter

    Spørger skrev:

    “Jeg undrer mig helt sindsygt over at totalkredit ikke ville være med til det.. Jeg tænker at det jo er en bedre forretning for dem, at fastholde mig i en situation med et ret stort banklån.. Men nu mister de jo trods alt en del i rente- og gebyrindtægt"

    Nej, det er nok ikke så sindsygt som du skriver, men er lidt svært at forstå hvad du mener, men du skal ikke bekymre dig så meget, hvis de skulle miste lidt rente- og gebyrindtægter på dig, idet de nok har andre kunder de lever af, ligesom de også hele tiden får nye. Så bare rolig.

    #208108
    AnonymForfatter

    Tak for indlæggene ind til videre! 🙂

    Børge – der er ingen tvivl om, at omkostningerne til omlægning hurtigt er tjent ind.. 🙂 Det koster omkring 20.000 at omlægge, så under et år går der.. 🙂

    HalliHallo:
    Hvad er det du har svært ved at forstå i mit indlæg? Jeg skal gerne uddybe! 🙂

    Det bliver lidt rodet, det du selv skriver – mener du at kundepleje, ikke handler om at pleje sine kunder? eller hvordan?

    #208198
    AnonymForfatter

    Så er der lige en opdatering…

    Da BRF skrev til min bank for at rykke pant osv. Kontakter min nuværende rådgiver mig straks.. Hun har arbejdet for at få TK til at matche vurderingen og jeg skal nu på ny ha’ vurderet huset af TK..

    Så hallihallo.. De vil nok gerne beholde kunderne alligevel.. 🙂

    PS. Vidste i at TK har åbnet op for F1 80%??

    #208210
    AnonymForfatter

    Lavede sjovt nok præcist samme skifte fra Totalkredit/Spar Nord til BRF kredit for ikke lang tid siden. Da vores hus var steget markant i værdi grundet den normale udvikling i priserne og fordi vi havde lavet mange forbedringer, så bad vi Spar Nord/Totalkredit om en ny vurdering af huset med henblik på at få lagt det dyre bank lån hos Spar Nord ind under kredit foreningslånet hos Totalkredit.

    Men vurderingen fra Spar Nord/Total kredit virkede alt for lav, så vi bad efterfølgende både BRF og Nordea om en vurdering og de kom frem til præcist det samme som var næsten en 1/2 mill højere end Spar Nord/Totalkredit.. Så vi sad lidt med mistanken om at Sparnord i samarbejde med deres vurderingsmand med vilje måske satte den nye vurdering så lavt, at bank lånet ikke kun indfries og så bare regnede med at den købte vi nok. Naturligvis er det ikke sikkert det var sådan, men det er bare lidt underligt at de vurdere det samme hus 1/2 mil lavere end både BRF og Nordea gjorde..

    Så vi endte med at skifte til BRF, da udgifterne til skiftet var hurtigt tjent ind via besparelsen på det indløste banklån hos SParnord. Vi fik dog ikke på noget tidspunkt tilbudt en ny vurdering af Spar Nord/Totalkredit.

    #208314
    thsvForfatter

    Igen undres jeg over Hammerens råd!
    Mener Hammeren virkelig at 1,1% i rente kan opveje fordelen ved at afdrage på sit realkreditlån???
    Der er tydeligvis glemt adm.bidrag i disse beregninger. Og specielt det tillæg der betales på hele lånet for afdragsfrihed.

    Til TS:
    Jeg ville skifte til BRF og få banklånet udaf verdenen hurtigst muligt. Så kan de lære at tilbyde ordentlige lånevilkår når man kontakter dem.
    Derudover er 2-lagsbelåning altså ikke så tosset endda, da man får afdraget den dyre del først og efter de 10 år kun sidder med belåning under 60% af oprindelig købspris.

    #208318
    HammerenForfatter

    thsv
    Jeg skriver at det næsten opvejerlånet.
    2 lagsbelåning er noget skrammel, opfundet af kreditforeningen for at sælge til almindelige dødelige.
    Lån afdrages altid ovenfra og ned…..

    #208334
    thsvForfatter

    Hammeren, du er for dum til at fatte det smarte ved 2-lagsbelåningen!
    Ligesom du ikke fatter hvad skatteværdien er af renteudgifter!
    Ved at afdrage lånet over de 60% sidder man kun tilbage med lånet under 60% til et adm.bidrag på 0,4833% 0-60%, hvor lånet 60-80% koster 1,0% i adm.bidrag og derved bliver adm.bidraget på et stort lån på 0,6125% i hele lånets løbetid, jvf. den 2. tråd, hvor det dog er RD.
    Dit elskede afdragsfrie lån koster faktisk hele 1,85% i intervallet 60-80% hos Totalkredit for F3-lån, som du i den 2. tråd mente det kunne betale sig bedre at spare afdragene op til blot 1,1% i total rente.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.