hjælp – omlægning fra 4% fastforrentet til 3% (30 årig) eller 2,5% (20 årigt) – fastforrentet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94330
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt da vores bank og en mulig ny bank kommer med lidt forskellige anbefalinger.

    Vi har i dag en ganske god økonomi og sidder med et 4% fastforrentet realkreditlån (ca. 28 år tilbage på lånet) og en restgæld på 1.910.000 kr.

    Jeg har det bedst med fastforrentede lån og overvejer nu to scenarier.

    – 2,5 % fastforrentet 20 – årigt – vil give en ekstra udgift om måneden på ca. 1500 kr – hvilket vi har rigelig luft til.

    – 3 % fastforrentet – 30 – årigt – (eller de ca. 28år) – vil give en nettobesparelse på ca. 600 kr om måneden.

    Mit overordnede mål er hurtigt at få afviklet noget gæld og eventuel opnå en reduktion i restgælden ved en evt. fremtidig rentestigning.

    Hvad vil i anbefale af ovenstående 2?

    Jeg er med at vi hurtigere får afviklet vores gæld med 2,5% 20 år, men er det noget med at det er svære at opnå en reduktion i restgælden ved rentestigninger – sammenlignet med 3% 30 år?

    PFT

    Mvh
    Chris

    #207856
    testForfatter

    Du har vel sådanset svaret på det selv. Fast forventet og løbetid? Eller læser jeg forkert?

    #207864
    AnonymForfatter

    Jeg tror ikke helt jeg forstår din kommentar:-)

    Kort sagt: Jeg kunne godt tænke mig at høre om ulemperne vedr 20 årigt 2,5% fastforrentet lån – ud fra vores situation med et 4% 30-årigt.

    Dvs. i forhold til:

    1. mulighed for at reducere gæld når renten stiger. (sammenlignet med 3%-lån)
    2. muligheden for at konvertere, hvis man en dag skal sælge – altså hvor konvertiblet er lånet.

    Mvh
    Chris

    #207876
    thsvForfatter

    Du må gøre op med dig slev, om du helst vil satse på højere afdrag, lavere rente og dermed kortere løbetid eller om du vil satse mere på at renten stiger.

    Stiger renten om f.eks. 5 år er kursændringen på 2½% lånet jo noget lavere, da der kun er 15 år tilbage mod de 25 år på det 30-årige, som ligeledes har en større restgæld man kan få konv.gevinst af.

    Jeg ville nok gå efter 2% 20 år istedet da ydelsen er lidt lavere på dette, omend kursen er et par point lavere. Alternativt kunne du vælge F3T med samme ydelse som nu (bliver dyrere netto) med pointen at afdrage meget på lånet mens renten er lav.

    #207888
    Hr MForfatter

    Hej, jeg blander mig lige. Jeg er ligeledes nysgerrig på disse lån. Vi sidder i dag med 4 procent fast. Skylder ca 1 mill med rest løbetid på 20 år.
    Kan det overhovedet svare sig? Banken siger, at under 20 år, så giver det ikke mening.
    Hvad tænker I?

    #207890
    thsvForfatter

    Banken tager fejl, ved at vælge 2% 20 år spares der næsten 20.000 kr årligt i renter, og jeres lån er stort nok til at det giver mening at lægge om.

    #207898
    Hr MForfatter

    Nu har Jyske Bank regnet på 2,5 % i 19 år. Det giver ca. en besparelse på 10000 pr. før skat.
    Er der noget jeg skal være obs på eller er det bare at slå til?

    #207900
    thsvForfatter

    Konverteringsomk. bør du helt klart være opmærksom på, der vil jo også være differencerente ved indfrielse af 4% lånet.
    Forøgelsen i restgælden, som er vigtig, hvis du/I planlægger at flytte indenfor de næste 5 år.
    Og så er 2½% lånet noget dyrere i ydelse end 2% 20 år.
    BRF har 2% 20 år til kurs 97,1 mens 2½% 20 år er over kurs 100 og der kan derfor ikke gives lånetilbud i disse pt.

    #207902
    Hr MForfatter

    Restgælden stiger med 10000 og løbetiden bliver et kvartal længere. Kursen på 2,5 ligger i 98,72.
    Hvad er differencerante? – Jeg er ikke den skarpeste til det her 🙂
    Tanken er også, at udnytte lidt af friværdien til indfrielse af billån på 150000,-
    Der må jo også ligge bedre muligheder for at omkonvertere?

    Tak for gode input iøvrigt.

    Ps. jeg spørger min bankdame til 2% og får tilbud på 2,5% – er mon fordi de ikke har 2% lånet eller hvad tænkerI?

    #207904
    thsvForfatter

    Hvis Jyske Bank ikke vil tilbyde det billigste lån, må du gå direkte til BRF.
    Kursen på 2½% er i følge deres kursliste over 100. Så dit tilbud om kurs 98,72 er en meget dårlig kurs, der vil gøre dit lån dyrere end nødvendigt.
    På BRFs forside er 2% 20 år nævnt og Jyske Bank samarbejder med dem nu.

    Differencerente er den rente du skal betale for at indfri det gamle lån, da kursen på dette er pænt over 100, og genplaceringsrenten er nærmest lig med nul. Du kommer altså til at betale 4% i rente frem til d. 1/10, hvor lånet kan opsiges til (senest 31/7). Dette er dog langt billigere end at købe obligationer til kurs ca. 107… ved 2 måneder er renten 0,67% af obl.restgælden.

    Tænker I i senere konvertering skal I hellere vælge 3% 30 år, som har længere restløbetid om 5 år, når renten måske er steget.

    #207964
    Hr MForfatter

    Tak igen 🙂
    Hvad er forskellen på jyske banks eget lån og så BRF kredit? 2,5 % i BRF er lukket, men den tilbyder jyske bank… Ligeledes tilbyder både de og BRF 2 %.
    Er vilkårerne de samme eller tage det lån, hvor kursun er den bedste?
    Og er der noget jeg skal være obs på i øvrigt?

    #207966
    thsvForfatter

    Bed om at få lånet gennem BRF, så er det et rigtigt kreditforeningslån med bagvedliggende obligationer og ikke et banklån, hvor ingen kan gennemskue hvad Jyske bank finder på de næste 20 år.
    Og hvordan er indfrielsesmulighederne ved det lån via Jyske, jeg kan ikke finde noget brugbart.
    Alene det, at deres referenceobligation er 2½% hvor denne er over 100 hos BRF fortæller mig at der er noget uldent ved produktet…

    #208380
    Hr MForfatter

    Hej igen,
    Jeg har nu fået tilbud på 2 procent 15 årigt obligationslån ved Brf gennem Jyske Bank.
    Omkostningerne løber op i 14500… er det bare prisen?

    #208384
    testForfatter

    omkostninger til banke/realkredit kan man til tider forhandle e.g. få dem til at spise. omkostnigner til “staten" er som de er.

    #208386
    Hr MForfatter

    12300 har jeg fået dem ned i…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.