Tilladt at sælge sin kautionsgivning?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Jørgen Kirkegaard -LiveForfatter
    Indlæg
  • #95548
    Jørgen Kirkegaard -LiveForfatter

    Hej. Ja, kort og godt som overskriften siger (Jeg har ikke brug for råd om, hvorvidt det er smart osv.): Er det tilladt at sælge sin kautionsgivning, altså at tage penge for at kautionere for andre?

    #223638
    morsdrengForfatter

    Nu er der gud ske lov ikke love om alt. Men at tage betaling for at kautionere/garantere for andre er alene et spørgsmål mellem dig og den du skal kautionere for. Om långiver/banken synes at det er en god ide at du får betaling for din kaution og om man i det hele taget vil acceptere dig som kautionist er en anden sag.

    Du skal være opmærksom på, at ingen vil godkende dig som kautionist uden at have under søgt din økonomi, f.eks. ved at have tage en soliditetsoplysning på dig via din egen bank. Hvad tror du din bank vil sige, hvis du kautionerer til højre og venstre?

    #223648
    testForfatter

    Var der ikke flere penge i og mindre risko i bare ar låne dem pengende direkte ?

    #223650
    morsdrengForfatter

    Risikoen ved at låne penge ud direkte og ved at kautionere for et lån af samme størrelse er den samme. I begge situationer står man dårligt hvis hovedmanden/låntager ikke betaler gælden.

    Ved selv at låne pengene ud kan du kræve rente. Hvilken betaling kan du få for din kaution, når hovedmanden/låntager også skal betale rente til långiver? Sandsynligvis langt mindre end ved selv at udlåne beløbet.

    #223654
    MichaelForfatter

    Og derudover er et honorar for kaution skattepligtig som B-indkomst. En rente derimod er kapitalindkomst og hvis kautionisten har en negativ kapitalindkomst (dvs. typisk selv har renteudgifter der overstiger renteindtægter) så er beskatningen langt mere lempelig end B-indkomst.

    Men uanset hvad så er spørgsmålet håbløst. Der kommer aldrig nogensinde forretning i den slags af helt indlysende årsager. Glem det, bliv klippet og få et arbejde i stedet.

    #223658
    testForfatter

    Bortset fra morsdreng at hvis du låner pengende ud direkte vil du ha både bedre styr på hvad der sker, en mulighed for at genforhandle lånet og evt mulighed for at ha et pant i der man låner til.

    Er du kautionist har du så vidt jeg ved ikke andre rettigheder ind at betale umiddelbart når der sker en misligholdelse.
    .

    #223660
    Jørgen Kirkegaard -LiveForfatter

    Aj, hold da op. Bortses fra Michaels kommentar om, at jeg “skulle få et arbejde i stedet", som jeg godt kunne have undværet, er det godt nok nogle lækre betragtninger, der er kommet. Jeg føler faktisk, at sagen er fuldstændig belyst. Jeg er aktiv på Amino og hjælper mange iværksættere i gang, og ofte er start-kapitalen en stor udfordring. I stedet for at låne direkte og have problemer med opkrævning og/eller investere i et kapitalselskab, var min intention, blot at få penge for en kaution og så – forhåbentlig- ikke tænke mere over det.
    Tak for alle indlæg.

    #223664
    testForfatter

    Du skal som sagt så bare være klar over at hverken kreditor elller debitor har nogen pligt til at diskutere med dig før kreditor evt. Rejser kravet mod dig.

    #223666
    Jørgen Kirkegaard -LiveForfatter

    Bare rolig, test, jeg er gået helt bort fra det. Jeg udlåner eller indskyder i stedet, hvis/når det bliver relevant.

    #223702
    morsdrengForfatter

    Det er et almindelig retsprincip, at kautionisten, når han indfrier det kautionssikrede lån, også indtræder/overtager de sikkerheder som han med føje kunne påregne var pantsat til sikkerhed for lånet. Dog giver kautionisten i mange PI kautionsdokumenter afkald på denne ret, men det ændrer intet ved at muligheden består, blot bør det gøres til en forudsætning for kautionen.

    Endvidere vil et PI ikke kunne ændre vilkårene for det kautionssikrede lån til skade for kautionisten.

    Så kautionisten er ikke uden rettigheder

    #223706
    Jørgen Kirkegaard -LiveForfatter

    Hej Mors dreng. Tak for dét svar – det er trods alt rart at vide, at man ikke er helt uden indflydelse, men så altså først når man har indfriet lånet.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.