Køb af hus inden det andet er solgt???

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Simba11Forfatter
    Indlæg
  • #95457
    Simba11Forfatter

    Hej håber på nogle gode input, da jeg godt nok er i vildrede. Jeg og min kæreste overvejer at købe hus sammen, men jeg er i tvivl om, vi i givet fald kan låne til det. Min kæreste ejer et hus 50/50 med sin ex kone. Huset er vurderet til kr 4.700.000 og der er en restgæld på ca 1.300.000. Hverken jeg eller min kæreste har gæld. Vi tjener ialt ca kr 70.000 brutto pr md plus fri bil. Er det totalt håbløst at forsøge at købe drømmehuset, inden det andet er solgt? Jeg frygter, det kan vare meget længe med salget af huset, da det bestemt ikke er en stangvare. Andre der har stået i samme situation? På forhånd mange tak for hjælpen

    #222436
    morsdrengForfatter

    Du skriver at hverken dig eller din kæreste har gæld, men det er ikke helt rigtigt, når du samtidig oplyser at der er en restgæld på 1,3 million i huset som han stadig ejer sammen med sin ex. Hæftelsen er solidarisk så han hæfter for HELE beløbet og ikke kun ½-delen.

    Det har altid været risikabelt at købe nyt hus inden det gamle er solgt, og da især som de aktuelle forhold er på boligmarkedet mange steder i landet. Din kæreste er stadig “flettet sammen med" sin ex-kone på det økonomiske område og det ophører først når huset er solgt.

    Så udgangspunktet vil være, at det ikke er en god ide og at det er klogere at vente til hans hus er solgt og han ikke længere er økonomisk sammenblandet med sin ex. og hans endelige økonomiske forhold dermed også kendes.

    Argumentet for at købe nyt hus nu er, at der ifølge dine oplysninger er en friværdi i huset på 3,4 million hvoraf 1.7 million er din kærestes. Men til gengæld oplyser du også, at huset er svært sælgeligt, så ingen ved med sikkerhed hvad den endelige salgspris bliver og dermed hvor stor en egenkapital din kæreste får med fra salget af huset. Dog kan din kæreste tåle større nedslag i både vurderings- og udbudspris samt prisnedslag uden at blive insolvent, hvorfor det ikke bør være umuligt at låne til køb af et nyt hus.

    Erfaringsmæssigt kan ejendomsmæglere ofte vurdere huse til for høje priser og man må også regne med at skulle give et nedslag i prisen. Er vurderingen blot 10% for høj og skal der derudover gives et nedslag i prisen på ligeledes 10%, får din kæreste IKKE 1,7 million ud af et salg men kun.ca. 1.350 tkr. og det kan i værste fald gå endnu værre.

    Køber du hus sammen med din kæreste er det din økonomi der pga. det fælles ejerskab og solidariske hæftelse bliver sammenblandet med hans, så det er absolut ikke ligegyldigt for dig hvordan din kærestes økonomiske forhold er.

    På grundlag af dine begrænsede oplysninger kommer vi nok ikke sagen nærmere.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.