Bankskifte

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • DianaaForfatter
    Indlæg
  • #95368
    DianaaForfatter

    Ifm bankskifte er det da forventeligt, at bankrådgiver indhenter diverse oplysninger elektronisk efter samtykke, eller er det op til mig, potentiel ny kunde, at fremsende disse oplysninger? (Årsopgørelse, lønsedler, budgetoversigt, engagementer, gæld etc)

    #221540
    testForfatter

    Ja enten eller, eller både og. Et nyt kunde forhold kan ikke starts iden.

    #221556
    thsvForfatter

    Det er jo ikke alt, der kan indhentes elektronisk.
    Lønsedler og budget er jo typisk noget man selv skal give kopi af, evt. som excelark for budgettets vedkommende.

    #221558
    DianaaForfatter

    Lønsedler kan indhentes via eboks.
    Vedr budget: Er det muligt, at få nuværende budget fra nuværende bank fremsendt?
    Bevares, jeg har på stående fod ikke ned-i-detaljen-overblikket over hvilke mindre poster, der kører hvilke måneder. Jeg ved hvilket beløb, der kontinuerligt trækkes fra min nem-konto til budgetkontoen.
    Jeg har vist bare behov for at høre andres erfaringer.
    Ved alle hvilke poster der kører hvilke måneder, eller ved I blot et overordnet beløb, og så måske intermitterende orienterer jer om hvilke poster, der er kørt?
    Er det forventeligt at jeg har styr på det i detaljen, eller bør jeg kunne forvente det af min nuværende bankdame? Altså at hun vil kunne fremsende budgettet?

    #221562
    morsdrengForfatter

    Du kan hente dine lønsedler via din e-boks, det kan andre ikke.

    Dit budgetskema må du selv aflevere til din nye bank, hvorfor skulle din gamle bank bruge tid og kræfter på det? og for øvrigt har de tavshedspligt og kan intet oplyse uden din tilladelse.

    Du har du mulighed for at give banken adgang til din skattemappe, indeholdende forskudsopgørelser, årsopgørelser og dine personlige skatteoplysninger.

    Hvis du virkeligt ønsker at skifte bank, må de selv fremskaffe de oplysninger som den nye bank ønsker og kan IKKE forvente, at andre løser dette problem for dig. Personligt vil jeg ALDRIG overtage en kunde fra et andet pengeinstitut, som enten ikke vil eller kan finde du af at fremskaffe de ønskede økonomiske oplysninger.

    #221564
    testForfatter

    Morsdreng er du nu ansat i en bank?

    Diana den nye bank skal nok be om de oplysninger de skal bruge, men har du gæld du vil ha den nye bank til at overtage kræver det at du kan dokumentere at du har råd til afdrag.

    #221566
    DianaaForfatter

    Som jeg skrev i trådens indledende post:
    Efter samtykke. Da vil der kunne indhentes aktuelle dokumenter. Nogle forude et møde, andre under et møde, fx eboks.
    Hvorfor skulle den nye bank gå den ekstra mil for en potentiel ny kunde? Hmm, de har velsagtens udsigt til, at tjene (flere!) penge.
    Jeg kan _sagtens_ finde ud af at indhente aktuelle dokumenter, udarbejde excelbudget, etc.
    Tråden er oprettet for at kortlægge papirgangen.

    #221568
    DianaaForfatter

    Test:
    Tak. De får hvad de beder om, naturligvis.
    Ønsket ligger jo hos mig.
    Jeg har haft samme bank i +15 år, så reflekterede blot over, hvad der er forventeligt en ny bank har af opgaver, og hvilke jeg selv har.

    #221570
    morsdrengForfatter

    Indlevering af diverse oplysninger er ikke kun nødvendigt af hensyn til banken og dennes eventuelle kreditvurdering af den nye kunde, men er også et krav i henhold til “Hvidvaskningsloven".

    He er et eksempel på hvad AL skriver om spørgsmålet:

    Når du ønsker at oprette en konto, vil du blive bedt om at aflevere en række dokumenter og besvare spørgsmål om forventet forretnings-omfang og formål. Det gør vi, fordi vi – ligesom alle andre pengeinstitutter – skal overholde reglerne i hvidvaskloven. For at gøre det over-skueligt har vi samlet, hvad der skal indleveres til os:
     Pas eller kørekort
     Sundhedskort
     3 seneste lønsedler
     Seneste årsopgørelse
     Seneste budgetskema
     3 seneste BS-oversigter.

    Vi gør opmærksom på, at det i nogle tilfælde kan blive nødvendigt med dokumentation ud over det anførte.

    Så opgaven ligger alene hos dig.

    #221594
    testForfatter

    Personlig laver jeg altid en fil med lønsedler og en årsopgørelse. Der er nok til at man kan få et seriøst tilbud. Adgang til skatte mappe kan så komme senere.

    #221672
    HalliHalloForfatter

    Dianaa, dit spørgsmål undre mig nok så meget.

    Selv om du ville give din bankrådgiver din Pin-kode, nøglekort m.v. , så denne selv kunne gå ind på skat e-boks, din nuværende bank og hente de fornødne dokumenter, så ville vedkommende med garanti sige nej til tilbuddet.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.